Het meerjarige contract behelst het volledige beheer, onderhoud en monitoren van de bedienings- en besturingssystemen. Siemens kreeg de opdracht nadat het afgelopen jaar al het besturingssysteem van de Hartelkering had vervangen. Het is voor het eerst dat Rijkswaterstaat het onderhoud van een waterkering uitbesteedt aan een private partij.
De Hartelkering in het Hartelkanaal bij Spijkenisse maakt, evenals de Maeslantkering, deel uit van de Europoortkeringen, het meest recente onderdeel van de Deltawerken. De kering beschermt een groot deel van Zuid-Holland tegen extreme hoeveelheden zeewater die bij noodweer vanuit het Europoortgebied landinwaarts kunnen stromen.
In de afgelopen 15 jaar was het slechts één keer nodig om de schuiven te laten zakken. ,,Dat doet uiteraard niets af aan de betrouwbaarheidseisen waaraan de kering moet voldoen; de kering beschermt vele honderdduizenden inwoners tegen overstromingen”, aldus Léon Soulier van Siemens Mobility & Logistics.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl